Kas ir B.K.S.Ajengāra jogas metode?

Ajengāra joga tā vispirms ir precizitāte, kā sinonīms tādiem jēdzieniem kā skaidrība, uzmanība un modrība, kura tiek izmantota, lai ņemot vērā smalkās anatomiskās detaļas, sasniegtu korektu ķermeņa izvietošanu āsanā. Precīza un uzmanīga sevis vērošana personīgās prakses laikā dod mums iespēju pietuvotos savas būtības dziļākajiem slāņiem, kā arī ļauj sasniegt vieglumu ķermenī, brīvību un skaidrību prātā.

B.K.S.Ajengārs teica: “Visam ķermenim jābūt simetriskam. Joga tā ir simetrija." Ķermeņa izlīdzināšana āsanā ietekmē ne tikai muskuļu, saišu un kaulu veselību, bet atveseļo arī iekšējos orgānus, visas orgānu sistēmas līdz pat šūnu līmenim un pozitīvi iespaido cilvēka emocionālo noskaņojumu un nomierina prātu.

 Būtiska Ajengāra jogas iezīme ir noteikta āsanu secība, kur katra iepriekšējā āsana sagatavo ķermeni nākošai, kā arī sagatavo prātu uzmanības novirzīšanai no ārējā darba uz iekšējo. Lai to sasniegtu ir pieejami palīglīdzekļi: dažādu izmēru klucīši, siksnas, polsteri un segas.

Ajengāra joga ir balstīta uz 8 pakāpju Patandžali jogas ceļu. Bet pamatnodarbības laikā vislielākā uzmanība tiek veltīta āsanu (pozu) praktizēšanai. Āsanu praktizēšana atveseļo, nostiprina ķermeni un sagatavo to nākamajām jogas ceļa pakāpēm.

Jo kā teica Ajengārs: “Āsana ir bulta, ķermenis loks, bet mērķis – dvēsele”.

Nāc un sāc praktizēt kopā ar mums.

Patandžali 8 jogas pakāpes.

  1. Koka saknes - JAMA (mācīties disciplinēt darbības orgānus); 
  2. Koka stumbrs - NIJAMA (mācīties disciplinēt sajūtu orgānus ); 
  3. Zari - ASANAS, kuras palīdz harmonizēt ķermeņa fiziskās un fizioloģiskās funkcijas ar psiholoģisko jogas mācību; 
  4. Lapas - PRANAJAMA, nodrošina ar enerģiju visu koku; 
  5. Koka miza - PRATJAHARA, aizsargā enerģijas plūsmu, kas plūst starp lapām un sakni, simbolizē sajūtu virzību no ārpuses pie iekšējās būtības; 
  6. Koka sula - DHARANA, savieno katru koka šūnu vienu ar otru, uzmanības koncentrācija uz esības būtību. 
  7. Koka ziedi - DHJANA, meditācija, kad esība ir vienota no perifērijas līdz centram, kad vērotājs un vērošanas objekts ir vienoti, 
  8. Koka augļi - SAMADHI, kas ir jogas prakses būtība - kad ķermenis, prāts un dvēsele savienojas ar Absolūto Garu."
Pēc B.K.S.Ajengāra "Jogas koks. Joga Vrkša"

Kādēļ jogas studijas nosaukums ir Austras koks?

Austras koks simbolizē tiekšanos pēc zināšanām un dzīves piepildījuma, parāda pasaules kārtību un attīstību. Koks ir saikne ar garīgo un ne tikai saikne, bet arī izpausme. Tas uzskatāmi pasauli sadala trīs sfērās: pazeme (koka saknes), virszeme (stumbrs) un debesis (lapotne), un savieno šīs daļas vienotā veselumā.

Ik rītiņu Saule lēca
Sarkanâi kociņâ;
Jauni puiši veci tapa,
To kociņu mekledami.
Es uzgāju ganīdama
To kociņu lapojot
Zelta zari, vaŗa saknes,
Sudrabiņa lapiņàm.

Ajengāra joga – Piemērota ikvienam

“Nodarbojoties ar jogu galvenais nav elpošanas tehnika, āsanu pārzināšana vai locītavu elastība, vissvarīgākais – izklāt paklājiņu un sākt praktizēt.” B.K.S.Ajengārs

 Ja filozofiju var iedalīt praktiskajā un teorētiskajā filozofijā, tad joga ir praktiskā filozofija. “Uz katra soļa joga saskaras ar reālo pasauli un tajā pašā laikā rāda, kā doties pa garīgo ceļu. Joga līdzsvaro pasaules laimi, kas centrēta uz personu, un laimi, kas sniedzas ārpus fiziskā ķermeņa.” B.K.S. Ajengārs.

Mums katram ir savs ceļs pie sevis, pie jogas. Kādam tās ir veselības problēmas, kādam vēlme uzlabot savu lokanību vai nomierināt satraukto prātu, cits atnāk uz jogu drauga pamudināts un nezin, kas viņu sagaidīs.

B.K.S. Ajengāru (Bellur Krišnamačar Sundaradža Ajengar) (14.12.1918. – 20.08.2014.) pie jogas nonāca pēc bērnībā smagi pārslimotām slimībām (malārija, tīfs, plaušu tuberkuloze). Kad māsas vīrs ieteica sākt pildīt jogas āsanas, B.K.S.Ajengārs pat nenojauta, ka ar šo mirkli izmainīsies visa viņa dzīve. Jogas prakse pamazām uzlaboja veselību un dzīves nogalē viņs atzina, ka pateicoties jogai viņam ir uzdāvināti 60 kvalitatīvas dzīves gadi. 2004. gadā žurnāls „Time” iekļāva viņu 100 pasaules visietekmīgāko cilvēku sarakstā.

 B.K.S.Ajengara jogas popularizēšanai Eiropā palīdzēja Iegudi Minuhin, slavens vijoles spēlētājs,  kuram Ajengārs pasniedza jogu. Minuhin organizēja B.K.S.Ajengar uzstāšanos Londonā, Parīzē un Šveicē, kas palīdzēja jogas izplatīšanai rietumos. Ja neskaita jogas pasniegšanu, B.K.S.Ajengars uzrakstīja daudz grāmatu, vispopulārākā ir “Light on yoga” („Gaisma pār jogu”). 1984. gadā B.K.S.Ajengars pārstāja aktīvi pasniegt, bet turpināja braukāt pa pasauli un uzstāties ar lekcijām par jogu. Viņš ir sistematizējis un apkopojis ap 200 āsanas, izmantojot zināšanas par cilvēka anatomiju un fizioloģiju.

B.K.S. Ajengārs nodarbojās ar jogu līdz 10 stundām dienā un caur savu praksi nonāca pie atziņām, ar kurām Ajengāra joga ir pazīstama visā pasaulē. Un tās ir:

·         Precizitāte, izlīdzināšanās.

Lai sasniegtu ķermeņa korektu, simetrisku, novietojumu āsanā, izlīdzinātu gan no priekšpuses, gan sāniem, gan no ārpuses, gan no iekšpuses, izmanto smalkākās anatomiskās detaļas. Nodarbības laikā ir iespēja iepazīt, kur atrodas iekšējais papēdis, ārējie augšstilbi, iekšējie pleci, iegurņa kauli u.c. ķermeņa daļas. Sākumā var likties, ka nav iespējams vienlaicīgi to visu savāk kopā, pastiept un kontrolēt, bet ar laiku tas paliek saprotams un iespējams.  

Rezultātā nemierīgais prāts aizmirsīs par visu,  jo prātam vajadzēs koncentrēties, lai saprastu kā to visu izdarīt. Pilnīga uzmanība uz savu ķermeni un rezultātā ideāla stresa profilakse. Tā ir ļoti laba metode, kā nomierināt prātu, izprastu un iemācītos ieklausīties savā ķermenī. Sekojot pasniedzēja balsij un pilnībā koncentrējoties uz ķermenī notiekošo, ir iespēja aizmirst par apkārtējo pasauli un sajust esību “šeit un tagad”.

·         Secība
Āsanu praktizēšana notiek no vienkāršās uz sarežģīto, kur katra iepriekšējā darbība sagatavo ķermeni nākošajai, sarežģītākai.  Lai godprātīgi veltītu sevi āsanu izpildei ir jāievēro Ētikas un Morāles principus (Jama, Mijama) un tikai ar Asanu palīdzību sagatavots ķermenis var sākt iepazīt savu elpu (Pranajamu). Lai sāktu pildīt elpošanas tehnikas prātam ir jābūt klusam, mierīgam un jāspēj turēt atvērtu krūšukurvi, lai uzaicinātu tajā ieplūst gaisam. Pranajama ir kā tilts starp ķermeni, prātu un dvēseli.

·         Palīglīdzekļi
Neatņemama Ajengāra jogas pazīme ir palīglīdzekļi, kluči, segas, siksnas, polsteri, krēsli,  kuru iesaistīšana nodarbībā ir cieši saistīti ar precizitāti. Palīglīdzekļiem ir jāpalīdz korekti izpildīt arī sarežģītākas jogas āsanas. Palīglīdzekļiem palīdz arī šķietami vienkāršākas āsanas izpildīldīt precīzāk. Pateicoties palīglīdzekļiem ar jogu var nodarboties arī vecāka gada gājuma cilvēki.

Nodarbības laikā tiek daudz stāstīts, lai palīdzētu dalībniekiem pilnvērtīgi izpildīt katru āsanu. Sākumā tiek akcentētas stāvošās asanas, kuras novēršot sasprindzinājumu un sāpes,  stiprina kājas, nostiprina un izstiepj mugurkaulu, uzlabo asins cirkulāciju, stimulē gremošanas sistēmu, regulē nieru darbību, novērš aizcietējumus,  attīsta līdzsvaru, koordināciju, un veido pamatu sarežģītāku āsanu izpildei. Ļoti svarīgi pildot āsanas ir veidot stabilu āsanas pamatu. Stāvošajām pozām tas ir pēdu stāvoklis, apgrieztajām plaukstas un apakšdelmi. Esot pozā ir jāvēro, lai svars būtu vienmērīgi izvietots uz abām pēdām, plaukstām, lai būtu izvietots vienmērīgi pa visu pēdu, plaukstu. Jāvēro, kuras ķermeņa daļas tiek piespiestas, kuras izstieptas, kurās daļās ir vērojama izplešanās, kur saspiešanās. Šī vērošana dod iespēju katru reizi āsanu pildīt kā pirmo reizi un aizvien atklāt kaut ko jaunu savā ķermenī, sajust prieku un pateicību par esību, par iespēju just un piedzīvot šo mirkli.

Izmantojot B.K.S.Ajengāra jogas metodi, ir iespējama individuāla pieeja katram jogas praktizētājam neatkarīgi no vecuma un lokanības. Kādam pildot āsanu pietiks ar vienu klucīti, citam vajadzēs 4 klucīšus un vēl siksnu un segu. Zinošs Ajengāra jogas pasniedzējs ar palīglīdzekļu palīdzību palīdzēs  pielāgot arī sarežģītāku āsanu, lai varētu tajā justies ērti, ar iespēju izlīdzināt savu ķermeni, sajust vieglumu un brīvību.  Āsanas, kuras iepriekš šķita neiespējamas, varēs izpildīt un atrasties tajās gūstot prieku un mieru. Tā piemēram, visiem zināmā stāja uz pleciem jeb svecīte, izpildīta, novietojot segas zem pleciem, palīdz pacelt un atvērt krūšu, dod lielāku telpu elpai, un dod iespēju palikt pozā ilgāku laiku bez piepūles, bez lieka sasprindzinājuma un spiediena sprandā, kaklā, rīklē, acīs un ausīs.

Pildot pozas ar atbalstu, tās var droši izmantot arī rehabilitācijai un veselības uzlabošanai. Individuāli pielāgojo,t āsanas var pildīt arī cilvēki ar muguras problēmām (skoliozes, lordozes, diska trūces) kā arī rehabilitācijas periodā pēc traumām. Pēc Ajengāra metodes nodarbības iespējams pielāgot atsevišķi gan senioriem, gan bērniem, gan sievietēm, gan atbilstoši praktizētāju pieredzei.

Pirms nodarbības noteikti jāpabrīdina pasniedzējs par savu veselības stāvokli: vai ir mēnešreizes, vai ir iestājusies grūtniecība, vai ir muguras problēmas, asinsrites trucējumi (paaugstināts vai pazemināts spiediens), acu saslimšasnas. Tas ir nepieciešams, lai nenodarītu sev pāri, lai pasniedzējs varētu individuāli pielāgot nodarbības programmu tieši šī dzīves perioda vajadzībām, lai jūs gūtu to pašu labumu no āsanas, ja tāda problēma jums nebūtu un pakāpeniski atveseļotu problēmas apvidu.

B.K.S.Ajengara jogā ir izstrādātas speciālas programmas pie hroniskām sāpēm mugurā, paaugstināta un pazemināta asinsspiediena, bezmiega, dažādām nervu saslimšanām    (piem.depresiju) un sieviešu dzīves ritma periodiem (mēnešreizēm, grūtniecības, menopauzes.) Mēneša laikā tiek pievērsta uzmanība visa veida āsanām, gan stāvošajām (tonizē un spēcina), gan noliecieniem (nomierina nervu sistēmu, regulē asinsspiedienu, atsvaidzina), atliecieniem (atjauno, atver krūšu kurvi, padara kustīgu mugurkaulu, uzlabo garastāvokli) un sagriezieniem (palīdz muguras sāpju, galvas sāpju gadījumos, aktivizē nieres un uzlabo gremošanu). Tāpēc tikai mēneša laikā var gūt minimālu priekšstatu par Ajengāra jogas nodarbību saturu. Visu nodarbību neatņemama sastāvdaļa ir apgrieztās āsanas,kuras stimulē asinsrites, nervu, imūnsistēmu un dziedzeru darbību. Pateicoties apgrieztajam ķermeņa stāvoklim, tiek aktivizēti orgāni, kas citkārt ir kūtri. Tā kā smadzenēm pastiprināti pieplūst asinis, uzlabojas koncentrēšanās spējas, uzlabojas miega kvalitāte. Regulāra jogas prakse ietekmē cilvēku fizioloģiskā, mentālā un psihiskā līmenī. Tiek līdzsvarotas fiziskā ķermeņa un prāta attiecības. Kad ar āsanu palīdzību tiek izlīdzināts fiziskais ķermenis, prāts nomierinās. Statiskās pozas nomierina mūsu prātu, bet tajā pašā laikā māca prātu koncentrēties, paaugstinot mūsu dzīves kvalitāti. 

Asanām ir dažādas iedarbības, gan īstermiņa, piem. karstā laikā atvēsinot, pie saspringtas darba slodzes- nomierinot, gan arī ilgtermiņā, piem., uzlabojot veselību, likvidējot diska trūces sāpes un mazinot risku tām atkārtoties, uzlabojot vairogdziedzera darbību, noregulejot asinsspiedienu. Lai to panāktu ir ļoti svarīgi ar āsanu praksi nodarboties regulāri. Ja izdodas apmeklēt nodarbību tikai reizi nedēļā, tad vismaz 2-3 reizes nedēļā ir jāpraktizē mājās, lai āsanu ietekme turpinātos.

     Pateicoties detalizētām instrukcijām un pozas izpildījuma detaļām, sākumā B.K.S.Ajengara joga var likties statiska, pat garlaicīga. Bet neļaujiet šim iespaidam  ņemt virsroku pēc pirmās nodarbības, pamatdarbs notiek dziļi, iekšējā līmenī, tāpēc pirms noraidīt šo jogas stilu par tās mierīgo tempu, apmeklējiet Ajengara jogas nodarbību pie zinoša (sertificēta) pasniedzēja ilgāku laika periodu, lai iepazītu šo metodi un izvērtētu, tas Jums der vai neder.

Lai kļūtu par pirmā līmeņa, Introductory, Ajengāra jogas skolotāju ir nepieciešama vismaz 3 gadu ikdienas Ajengāra jogas prakse, pēc kuras tikai ar skolotāja rekomendāciju var uzsākt mācības, kuras ilgst 3 gadus un ietver 450 mācību stundas, kuru laikā tiek pilnveidota personīgā prakse, apgūti jogas filozofijas pamati un anatomija. Visi sertificēti Ajengāra jogas skolotāji regulāri apmeklē tiešo Ajengāra skolnieku seminārus, kuri notiek gan tepat  Latvijā, gan arī ārpus Latvijas (Punē (Indijā), Lietuvā, Polijā, Somijā, Dānijā u.c valstīs), lai patstāvīgi pilnveidotu savu praksi un zināšanas.

“Veseli augi un koki, nes ziedu un augļu pārpilnību, līdzīgi no veseliem cilvēkiem staro smaids un laime staro kā saules stari” B.K.S.Ajengārs

Raksts publicēts 2018.gada žurnālā Una (teksts Evija Ozola, konsultē Ineta Šenvalde)